• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

EOPEOP

Eläinoikeuspuolue

  • Etusivu
  • Tavoitteemme
  • Lausunnot & Blogit
  • Media
  • Yhteystiedot
  • Tue
  • Liity jäseneksi
  • Kuntavaalit 2021
  • suomi
  • Lausunnot
  • Blogi
  • Vieraskynä
EOP

Eläimet – Jumalan luomat käyttöesineet?

8.10.2015 by Vieraskynä

”Jumala loi auringon, kuun ja tähdet ja puut, ihmiset myös”, kuuluu tuttu virsi. Mutta hupsistarallaa, eläimet näyttävät unohtuneen välistä aivan tyystin? Kyseessä saattaa toki olla puhdas sattuma, mutta faktana voidaan kuitenkin pitää, että eläimet on monta kertaa suljettu tahallisesti kristinuskon perinteen ulkopuolelle.

1990-luvulla brittitohtori Andrew Linzey kehitti eläinten oikeuksiin liittyvälle teologialle täysin oman terminsä: eläinteologian. Linzey on kirjoittanut aiheesta lukuisia teoksia sekä artikkeleja, ja hän tietää monia syitä sille, miksi eläimet ja eläimiin liittyvät moraaliset ohjeistukset poistettiin aikoinaan kristillisestä traditiosta. Ensimmäiseksi syyksi voidaan nimetä kristinuskon syntyä ympäröinyt kulttuuri, jossa eläinten palvominen oli yleistä. Kristityt suhtautuivat kirjoituksissaan eläimiin kylmästi, jottei heidän olisi vahingossakaan tulkittu antavan lupaa eläinten palvomiseen ja täten vaihtoehtoiseen kristinuskoon. Toisena syynä Linzey pitää keskiajalla eläneen Tuomas Akvinolaisen vaikutusta kristinuskon oppeihin, sillä Tuomas tulkitsi eläinten olevan ihmisten käyttöön tehtyjä, tunteettomia ja Jumalan rakkauden ulkopuolelle jääneitä olentoja. Tuomasta pidetään edelleen yhtenä merkittävimmistä teologeista kautta aikojen, joten hänen tulkintansa merkitystä kristinuskon kehitykseen ei sovi aliarvioida.

Vaikka eläimet poistettiin kristinuskon traditiosta, niitä ei kyetty koskaan poistamaan kristittyjen ajatuksista. 300-luvulla elänyt Johannes Khrysostomos ajatteli, että pyhät ihmiset ovat rakastavia sekä eläimiä että ihmisiä kohtaan, koska ymmärtävät näiden olevan samaa alkuperää. 600-luvulla Iisak Niniveläinen oli sitä mieltä, ettei Jumalan luomistyön näkevä voi kes­tää minkään luodun tuskan näke­mistä. Niniveläinen ajatteli myös, ettei ihminen lakkaa koskaan rukoilemasta eläinten puolesta, mikäli hänen sydämensä on liittynyt Ju­malaan. 1180-luvulla syntynyt Franciscus Assisilainen saarnasi eläimille, sekä piti niitä sisari­naan ja veljinään ve­toamalla ihmisten ja eläin­ten samaan Luo­jaan. 1600-luvulta peräisin oleva katolisen kirkon käsikirja, Rituale Romanum, puolestaan sisältää sairaille eläimille suunnatun siunauksen, jonka sisällöstä voidaan Linzeyn mukaan päätellä jokaisen eläimen tuskan vähentämisen olevan kristillinen teko ja kristittyjen yhteinen velvollisuus.

Linzey esittelee myös joukon modernina aikana eläneitä kristittyjä, jotka ovat pyrkineet edistämään eläinten oloja ja oikeuksia. Kardinaali Newmanin näkemyksen mukaan eläimille tuotet­tu kär­simys on moraalisesti sama asia kuin Kristukselle tuotettu kärsimys, koska eläinten viattomuus on verrattavissa Kris­tuksen viattomuuteen. Samainen kardinaali ajatteli Ju­malalla olevan oikeus siihen, että kaikkia hänen luomiaan olentoja kohdel­laan kunni­oituksella. Vaikutusvaltainen teologi Karl Barth kirjoitti, ettei ih­misen hallintavalta ulotu eläimen tap­pamiseen muuta kuin pakon edessä, ja ettei tap­pamisesta pitäisi koskaan tulla nor­maalia ajatte­lua. Maailman en­simmäisen eläinsuojeluyhdistyk­sen puolestaan perusti vuonna 1824 anglikaanipastori Arhur Broome.

Eläinten oikeuksien edistämisen ei voida toisin sanoen väittää olevan kovinkaan uusi asia kristinuskon sisällä, mutta siitä huolimatta sitä pidetään edistyksellisenä, poikkeuksellisena, naurettavana tai lapsellisena ei-kristillisenä tapana käsittää maailmaa. Kuulin esimerkiksi eräs päivä sellaisen toteamuksen, että eläinten syömisestä kieltäytyminen olisi Jumalan antamien lahjojen halveksumista, sillä Jumala on tarkoittanut eläimet lautaselle. Luomiskertomuksen mukaan eläimiä ei kuitenkaan tehdä ruoaksi tai käyttötavaraksi, vaan meidän ihmisten tavoin omia päämääriään varten. Kaikkien luotujen olentojen ravinnoksi sen sijaan annetaan kasvit ja hedelmät (1. Moos: 1:29).

Toinen argumentti, jonka olen kuullut eläinten hyväksikäyttämisen puolesta, on liittynyt luomiskertomuksessa ihmisille osoitettuun tehtävään hallita luomakuntaa. Ihmisiä ei kuvata Raamatussa eläinten kaltaisina, vaan meille annetaan ainutlaatuinen tehtävä toimia Jumalan kuvana ja luomakunnan hallitsijana. Hallintavalta ei Linzeyn mukaan kuitenkaan tarkoita tyranniaa, vaan voimme jokainen itse miettiä, millaisena pidämme hyvää hallitsemista. Esimerkiksi Jeesus tuli maailmaan ihmisiä ylempänä, mutta hän nöyrtyi palvelemaan meitä. Jumalan kuvana toimimisen voidaankin tulkita tarkoittavan ihmisten ja Jumalan kykyä välittää kaikista luoduista olennoista. Hallitseminen taas voidaan ymmärtää tuon välittämisen käytännön osoittamiseksi, eli luotujen suojelemiseksi.

Syntiinlankeemuksen jälkeen tilanne muuttui ja luodut rupesivat muun muassa käyttämään toisiaan ravinnoksi. Jumala katui luoneensa ihmiset näiden monien pahojen tekojen vuoksi (1. Moos. 6:6) ja aiheutti suuren vedenpaisumuksen hävittääkseen luodut muutamia yksilöitä lukuun ottamatta. Sen jälkeen Jumalan oli ihmisten syntisyyden edessä – sekä kenties monipuolisen ravinnon saannin vaikeuden takia – pakko taipua antamaan jäljelle jääneille ihmisille lupa eläinten syömiseen. Linzey siis tulkitsee eläinten käyttämisen ravintona olleen välttämätön paha. Nykyään länsimaissa ei kuitenkaan ole ravinnollista tarvetta tappaa eläimiä, vaan kasvisruoka on todettu jopa terveellisemmäksi vaihtoehdoksi.

Raamatussa on monia eläinmyönteisiä kohtia, jotka usein unohdetaan. Kunnon ihmisten kerrotaan ottavan huomioon karjansa luonnolliset tarpeet, sillä ainoastaan jumalaton ei tunne sääliä eläimiä kohtaan (Sananl. 12:10). Mooseksen laissa käsketään antaa karjaeläinten levätä vähintään yhtenä päivänä viikossa (2. Moos. 20:10), ja lisäksi siinä määrätään, että peltojen tulee antaa joka seitsemäs vuosi rehottaa kesannolla, jotta köyhät sekä villieläimet saisivat hakea siitä osansa (2. Moos. 23:11). Hesekielin huonoja johtajia koskeva eläinvertaus muistuttaa erehdyttävästi tehotuotantoa: ”Voi teitä, Israelin paimenet! Te pidätte huolta vain itsestänne, vaikka paimenen tulisi huolehtia lampaistaan. Te juotte maidon, käytätte villan vaatteisiinne ja teurastatte lihavimmat lampaat, mutta ette pidä huolta laumastanne.” (Hesek. 34:2–3). Uudessa testamentissa Jeesus aloittaa pappeutensa villieläinten, eikä ihmisten kanssa ollessaan (Mark. 1:13), mikä kielii raamatuntutkija Richard Bauckmanin mukaan siitä, että jo Markuksen evankeliumin kirjoittaja pyrki osoittamaan Jeesuksen sanoman vaikuttaneen koko luotuun maailmaan, sekä harmoniaan eläinten ja ihmisten välillä. Lisäksi Jeesus sanoo Luukkaan evankeliumissa, että vaikka varpusia myydään pienimmästä mahdollisesta rahasummasta, ei Jumala unohda niistä ainuttakaan (Luuk. 12:6). Varpusilla on siis itseisarvo Jumalalle siitäkin huolimatta, että ihmiset eivät niiden arvoa kykenisi näkemään.

Suomessa tapetaan mielettömästi kanssaluotujamme, vaikka meiltä puuttuu oikea tarve käyttää niitä ruoaksi tai vaatteiksi. Esimerkiksi punaista lihaa suositellaan syötäväksi korkeintaan 300 grammaa viikossa, mutta keskivertosuomalainen ahmii sitä samassa ajassa puolentoista kilon edestä. Suomalaiset kotitaloudet heittävät ruokaa hukkaan vuosittain yhteensä 500 miljoonan euron edestä, eli monet eläimet kuolevat ainoastaan ollakseen ylijäämäjätettä. Halusimme sitä tai emme, keskivertokristitty ei pysty näkemään eläimiä Jumalan luomina olentoina, vaan niistä on tullut meille tuote muiden tuotteiden lomassa. Poikkeuksena nähdään vain olennot, joihin meillä on mahdollisuus tutustua, kuten koirat. Täytyy kuitenkin pitää mielessä, että jokaisen tehotuotetun kalkkunan, sian ja turkiseläimen Jumala on luonut omaksi persoonakseen, omaa päämääränsä varten elämään ja liikkumaan. Vain nautinnonhalumme estää antamasta niille mahdollisuutta siihen.

 

Laura Witick

teologian kandidaatti

Pro gradu: Eläinrakas Jumala – Andrew Linzeyn teologiset perusteet eläinten oikeuksien edistämiselle kristillisenä velvollisuutena

Itä-Suomen yliopisto

Filed Under: Vieraskynä Tagged With: #annaäänielämälle, #eläinoikeuspuolue

Primary Sidebar

Etsi blogista

Viimeisimmät

  • Eläinoikeuspuolue on julkaissut kuntavaaliohjelmansa
  • PAREMPI ELÄIMILLEKÖ?
  • Eläinoikeuspuolueen tulevaisuusohjelma on julkaistu
  • ELÄINOIKEUSPUOLUEEN TULEVAISUUSOHJELMA
  • Eläinoikeudet, eläinlääkärit ja etiikka nyt ja tulevaisuudessa

Facebook

3 päivää sitten

Eläinoikeuspuolueen kuntavaaliohjelma vuodelle 2021 ottaa huomioon kaikki kuntalaiset; kunta toimii kotipaikkana ihmisille, mutta myös muille eläimille. 🐾Kuntien tulee huomioida kaupunki- ja tilasuunnittelussa ihmisten oikeus esteettömään ympäristöön ja palveluihin. Rakentamisessa on huomioitava entistä paremmin sekälemmikkieläinten että ihmisten läheisyyteen sopeutuneiden luonnoneläinten tarpeet. Linnuille ja muille kaupunkieläimille osoitetaan tiloja ja pesimismahdollisuuksia. Liikenteestä tehdään turvallisempaa niin ihmisille kuin muille eläimillekin rakentamalla tiealueiden poikki kulkevia vihersiltoja ja pieneläinputkia.#kuntavaalit2021 #eläinkunnanaika ... Lue lisääSee Less
Näytä facebookissa

5 päivää sitten

Eläinsuojelulain uudistaminen on tulossa pian jälleen esiin. Uudistusta on tehty vuosia. Vuonna 2018 puhuttiin, että uusi eläinsuojelulaki on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Silloinen hallitus linjasi, ettei uudistus saa aiheuttaa maataloudelle lisäkustannuksia. Eläinjärjestöjen mielestä uusi lakiehdotus on katastrofi. Odotukset eivät ole korkealla nytkään. On tärkeää jaksaa vaikuttaa eduskuntapuolueisiin, jotta laista ei tule vain nimellisesti hyvinvointilakia! Tässä linkissä on video keskusteluun, jossa nykyinen Helsingissä kuntavaaliehdokkaanamme oleva (silloinen puheenjohtaja) Santeri Pienimäki keskustelee filosofi Elisa Aaltolan kanssa eläinlain uudistamisesta. ... Lue lisääSee Less
Näytä facebookissa

5 päivää sitten

Eläinoikeuspuolueelta kaksi ehdokasta Nokialle, uutisoi Nokian Uutiset. Toinen ehdokas on puolueen vaaleista tuttu sosionomi Jaakko Perttunen, toinen uusi ehdokas tutkimushaastattelija Hannu Hämäläinen. Tavoitteenamme on tehdä kunnista ihmis- ja eläinoikeudet huomioivia edelläkävijöitä. Eläinoikeuspuolueen kuntavaaliohjelma vuodelle 2021 ottaa huomioon kaikki kuntalaiset; kunta toimii kotipaikkana ihmisille, mutta myös muille eläimille. Meidän mielestämme näissä vaaleissa on Eläinkunnan aika. 🐾👣🌏Ehdokkaaksi ehtii vielä hakeutua – olethan pian yhteydessä puolueen puheenjohtajistoon! ✍🏾📞#kuntavaalit2021 #eläinkunnanaika #eläinoikeuspuolue ... Lue lisääSee Less
Näytä facebookissa

Twitter

Eläinoikeuspuolue@elainoikpuolue·
28 Feb

Kunnilla on paljon päätäntävaltaa kaupunkirakennetta suunniteltaessa. Kaupunkirakenteella on suuria vaikutuksia sekä siellä asuvien ihmisten että eläinten hyvinvointiin ja viihtyvyyteen.

#kuntavaalit2021 #eläinkunnanaika

Näytä Twitterissä 1366068592706527233
Eläinoikeuspuolue@elainoikpuolue·
27 Feb

Kuntavaaliohjelman kolmas osio keskittyy luonnonsuojeluun. Luonnon monimuotoisuuden suojelu ja elonkirjon varjeleminen ovat ainoa mahdollisuus säilyttää kaikenlajisten ja tulevien sukupolvien elämän elinvoimaisuus ja jatkuvuus maapallolla.

#eläinkunnanaika #kuntavaalit2021

Näytä Twitterissä 1365675591991754753
Eläinoikeuspuolue@elainoikpuolue·
27 Feb

Vielä ehtii hakea ehdokkaaksi, mutta toimi pian! #kuntavaalit2021 #eläinkunnanaika

Näytä Twitterissä 1365629800933691392

Instagram @elainoikeuspuolue

Uusi paikkakunta Eläinoikeuspuolueen listoilla: I Uusi paikkakunta Eläinoikeuspuolueen listoilla: Inkoo, ja Inkoossa uusi ehdokas Kari Niinisalo. 🌞

Vielä ehdit eläintenedustajaksi – ota heti yhteyttä, mikäli kuntavaaliehdokkuus kiinnostaa! Saat tukea etänä muilta ehdokkailta ja puoluehallitukselta, vaikka olisitkin paikkakuntasi ainoa ehdokas. Rohkeasti mukaan! 🐾
Eläinoikeuspuolueen kuntavaaliohjelma vuodelle 20 Eläinoikeuspuolueen kuntavaaliohjelma vuodelle 2021 ottaa huomioon kaikki kuntalaiset; kunta toimii kotipaikkana ihmisille, mutta myös muille eläimille. 🐾

Kuntien tulee huomioida kaupunki- ja tilasuunnittelussa ihmisten oikeus esteettömään ympäristöön ja palveluihin. 

Rakentamisessa on huomioitava entistä paremmin sekä lemmikkieläinten että ihmisten läheisyyteen sopeutuneiden luonnoneläinten tarpeet. Linnuille ja muille kaupunkieläimille osoitetaan tiloja ja pesimismahdollisuuksia. 

Liikenteestä tehdään turvallisempaa niin ihmisille kuin muille eläimillekin rakentamalla tiealueiden poikki kulkevia vihersiltoja ja pieneläinputkia.
Pölyttäjien pelastamiseksi tulee tehdä tietoist Pölyttäjien pelastamiseksi tulee tehdä tietoista pölyttäjäpolitiikkaa. Luonnonmukaista viljelyä on lisättävä, reuna-alueita ja suojavyöhykkeitä perustettava, kukkivia puita kasvatettava ja pölyttäjiin liittyvää vaikuttavuustutkimusta lisättävä. Kunnissa kartoitetaan alueita, joiden niittoväliä pystytään harventamaan. Pientareita levennetään paitsi pölyttäjien myös muiden eläinten ja monimuotoisuuden lisäämisen vuoksi.

Valosaasteen aiheuttamat ympäristöhaitat kasveille, hyönteisille ja muille eläimille on otettava kunnissa vakavasti. Kuntien liikennevalaistuksessa, kaupunki- ja aluesuunnittelussa ja viheralueiden hoidossa minimoidaan valosaasteen kertyminen. Tämä voidaan tehdä lisäämällä valosaasteen vähentäminen kuntien ympäristönsuojelumääräyksiin. Keinovalon vähentämisen suunnitelmat aloitetaan heti valtuuston toimintakauden alussa sekä ihmisten että luonnonvaraisten eläinten valo- ja pimeärytmin häiriintymisen korjaamiseksi. 

Kuntien tulee kyetä yhteistyöhön yli kuntarajojen, ei ainoastaan maakunnan tai valtakunnan tasolla, vaan niiden tulee toimia esimerkkeinä. Tavoitteenamme on tehdä Suomen kunnista ihmis- ja eläinoikeudet huomioivia edelläkävijöitä. Muutos parempaan huomiseen saavutetaan paikallisilla ratkaisuilla.
Saammeko esitellä uuden paikkakunnan Eläinoikeus Saammeko esitellä uuden paikkakunnan Eläinoikeuspuolueen äänestäjille: Minnamaaria edustaa EOP:tä Orivedellä!

Kaikkia rohkeita ehdokkaita tarvitaan, ja tukea saa etänä muilta eri paikkakuntien ehdokkailta ja puoluehallitukselta. Lähde sinäkin mukaan, nyt on Eläinkunnan aika! 🐾

Footer

EOP

Yhteystiedot

ELÄINOIKEUSPUOLUE RP
PL 241, 00101 HELSINKI

INFO@EOP.FI
+358 44 2577 288

TILINRO: FI78 5723 0220 3875 54

Sosiaalinen media

/Elainoikeuspuolue »

@elainoikpuolue »

@elainoikeuspuolue »

Copyright ©2021 · Eläinoikeuspuolue - All Rights Reserved
Made in Stoked Creative