• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

EOPEOP

Eläinoikeuspuolue

  • Etusivu
  • Tavoitteemme
  • Lausunnot & Blogit
  • Media
  • Yhteystiedot
  • Tue
  • Liity jäseneksi
  • Kuntavaalit 2021
  • suomi
  • Lausunnot
  • Blogi
  • Vieraskynä
EOP

UHKAKUVAPOLITIIKKAA JA PELON LIETSONTAA – PUHETTA SUDESTA

15.4.2017 by Vieraskynä

Politiikasta taidetta -sarjan keskustelutilaisuudessa 29.3.2017 Luonnontieteellisen museon kahvilassa olivat puhumassa tuottaja Noora Kotilainen, filosofi ja eläineetikko Elisa Aaltola, väitöskirjatutkija Heta Lähdesmäki ja järjestöpäällikkö Sami Säynevirta Luonto-Liitosta. Tilaisuuden järjestivät Politiikasta-lehti ja Häiriköt-päämaja. Tämä teksti syntyi keskustelutilaisuuden innoittamana.

Susi on myyttinen eläin, joka herättää vahvoja tunteita niin susien puolelle kuin susia vastaan asettuvissa ihmisissä. Suomen metsissä elää arviolta reilut pari sataa sutta. Susien aiheuttamasta uhasta kirjoitetaan suhteettoman paljon vuodesta toiseen. Tänäkin vuonna merkittävä osa Suomen susista tapetaan maa- ja metsätalousministeriön luvalla. Susivihan juurisyyt eivät ole universaaleja; esimerkiksi Italiassa suteen suhtaudutaan positiivisemmin, ja maasta puuttuu kulttuurinen susiviha. Suomessa keskustelussa vedotaan ikivanhoihin lastensurmiin, vaikka tuona aikana ihmiset ovat itsekin tappaneet omia lapsiaan. Esimerkiksi nälkävuosien aikoina lapsista saattoi olla pakko päästä eroon, joten lapsen hukkaan joutuminen onkin voinut olla ihmisen, ei suden aiheuttama hukka. Ihminen on ollut ihmiselle susi, ja sudesta on saatu kätevä syntipukki.

Media tuottaa jatkuvasti hysteriaa haastattelemalla niitä, jotka kertovat, että susi pelottaa. Maaseudulla on paljon ihmisiä, joita ei pelota ollenkaan. Heitä ei kuitenkaan juttuihin haastatella; pelkäämättömyys ei ole uutiskynnyksen ylittävä teema. Etteikö suden kanssa pitäisi olla varovainen – tietysti pitää. Varovaisuutta täytyy olla, mutta pelko ja pelkoa hyödyntävä retoriikka ovat eri asioita. Pelko on poliittisen retoriikan keino, joka hylätään tai vaihdetaan toiseen retoriseen keinoon sulavasti tarvittaessa, mikäli se ei yksinään tepsi.

SUSI PEILINÄ SUHTEESTAMME TOISEEN

 

Suhde suteen kiteyttää paljon meistä ihmisinä ja hyödykkeellistävästä kulttuuristamme. Suhtautumisemme kertoo siitä, miten me kohtaamme Toisen – eläimen, erilaisen, toisenlaisen, muun kuin itsemme. Se kertoo ihmisyyden pimeästä puolesta. Susikeskustelu on usein uhkakuvapolitiikkaa. Demonisaation logiikka on tyypillistä erilaisissa syrjinnän ja alistamisen muodoissa, kuten rasistisessa puheessa. Ihminen oikeuttaa pahan poistamisen demonisoimalla Toisen. Susivihassa ja muukalaisvihassa on yllättävän paljon samaa. Viha on valinta, ja pelkoa käytetään selityksenä vihalle.

Psykologiassa demonisaatiota pidetään tiettyihin persoonallisuushäiriöihin kuuluvana ja merkkinä psykoottisesta toiminnasta. Kyseessä on todellisuudentajun hämärtyminen. Susia talojen lähettyville houkuttelemalla heltiää kaatolupia. Niitä ajetaan näännyksiin saakka, jotta saataisiin lisää näköhavaintoja, vääristeltyä susien todellista määrää, ja edelleen lisää kaatolupia. Salametsästys täyttää järjestäytyneen rikollisuuden tunnusmerkit.

Susi ei mahdu edes Suomen Lappiin, vaikka aluetta markkinoidaan ulkomaalaisille turisteille susikuvien ja villin luonnon mielikuvien kera. Lappi on ihmisten omistamien porojen aluetta, jonne villit pedot eivät mahdu. Poliittisessa keskustelussa tätä näkökulmaa ei näy. Matkailuvaltti voisi olla esimerkiksi hiihtomatkailu susialueella, jälkien tutkiminen ja paikallisten kertomat tarinat. Tällä hetkellä kuva suomalaisista luonnonläheisenä eräämaakansana on mytologiaa; emme elä luonnon kanssa harmoniassa vaan yritämme kesyttää ja valloittaa sen.

SUDEN NIMITTELY OSANA ELÄINTEN KATEGORISOINTIA JA MYYTTISTÄ PAHAA

 

Kielenkäyttö susien ympärillä on militanttia ja raakaa. Sutta on haukuttu esimerkiksi rotaksi, kuten tiettyjä ihmisryhmiäkin toisissa yhteyksissä. Onpa susi saanut myös raatokoiran leiman. Nimityksessä näkyy ambivalentti suhteemme kyseiseen eläimeen: susi on koiraeläin, mutta vihattu sellainen. Koira taas on kuuliainen ja palveleva, ihmisen tahtoon taipuva. Susi on ihmisen järjestystä ja passiivisuuden kategoriaa uhmaava aktiivinen eläin, joka ei suostu palvelemaan ihmistä. Susi ei ole lemmikkieläin, se ei ole tuotantoeläin – se on petoeläin, joka ei mahdu eläinten hyötykäytön perusteella tehtyyn jaotteluun. Se on rajojen rikkoja, ja se harmittaa ihmistä, joka haluaa kontrolloida elämää ja luontoa. Toisaalta virallisemmassa kielenkäytössä tappamiseen liittyvän sanaston sijaan käytetään tappamisen ja kuolemisen kiertoilmauksia, kuten kaatamista ja poistamista.

Susiryhmän mukaan maa- ja metsätalousministeriö on valuttanut valtaa metsästäjille ja harrastusporukoille. Suomessa ei osata ja haluta hoitaa asioita suden näkökulmasta, joten yhteistä susien puolesta puhuvien yhteistä näkökulmaa haetaan Suomen ulkopuolelta. Valtio toimii jatkuvasti ristiriitaisella tavalla: toisaalla tehdään tutkimusta ja suojelua, toisaalla järjestetään tappolupia ja sallitaan pelon käyttäminen syynä kaatolupahakemuksissa.

Myytit rakennetaan, joten ne voidaan myös purkaa. Miksi ihmiset uskovat valheisiin? Pelko, inho ja viha ovat moraalisia tunteita. Faktatieto ei läpäise näissä tunteissa olevaa. Lähiyhteisöllä on valtava merkitys; ihmisen sosiaalinen viitekehys on eläinkuvan muodostumisessa tärkeässä roolissa. Tällä hetkellä lokeroituminen on suuri ongelma. Yksi lähestymistapa on murtaa tiettyjen yhteisöjen puhetapoja yhteisöjen sisällä. Voimme jakaa tietoa ja tehdä käytännön toimia, kuten petoaitoja. Voimme keskittyä sosiaalisiin syrjäytymisen ja työttömyyden kysymyksiin, jotka ovat yhteydessä susivihaan ja salametsästykseen. Voimme panostaa tuleviin sukupolviin ja tehdä kouluvierailuja, jotta lapset ja nuoret suhtautuisivat suteen eri tavalla.

Mitä Suomen Eläinoikeuspuolue voisi tuoda susikeskusteluun? EOP vaatii uhanalaisten lajien metsästyksen ja kalastuksen lopettamista sekä kaiken metsästyksen kieltämistä lisääntymisaikana. Puolue haluaa tiukentaa valvontaa ja lajikohtaisia metsästys- ja kalastuskiintiöitä. EOP myös kannattaa itsenäisen erillisen ympäristöministerin salkun palauttamista, jotta ministeri voi tehdä työtä riippumattomana, eikä ministeri toimi eri tahojen taloudellisten etujen puolestapuhujana. Puolue pitää erittäin ongelmallisena sitä, että maa- ja metsätalousministeriö on valtuuttanut Suomen riistakeskuksen tekemään päätökset kaatolupien myöntämisestä, vaikka riistakeskus toimii samanaikaisesti kaksoisroolissa metsästysharrastuksen edistäjänä. On ristiriitaista, että yhden ministerin pitää sovitella tehtävässään keskenään vastakkaisia etuja, kuten suojella uhanalaista lajia ja samalla sallia sen metsästys, kuten nyt on käynyt myös ahman tapauksessa. Eihän kukaan päästäisi suttakaan lammaspaimeneksi, eihän?

Mutta keskusteluun tarvitaan myös susien perspektiiviä. Tarvitaan susikuvia, jotka herättävät empatiaa. Sudet ovat kyvykkäitä, tunnesiteitä muodostavia, koirat älykkyydessä päihittäviä sosiaalisia olentoja. Niillä on tunteita ja kyky surra menetettyjä lajitovereita. Susi pelkää, kaipaa ja tarvitsee – kuten tekee myös ihminen. Jos me haluamme elää suden kanssa, meidän pitää muuttaa myös itseämme. Meidän täytyy tunnistaa myös muiden lajien edustajien näkökulma ja oikeus elämään. Meidän täytyy opetella elämään rinnakkain.

 

Tiina Ollila
suomen kielen opiskelija

Filed Under: Vieraskynä Tagged With: eläinsuhde, Elisa Aaltola, empatia, Kimmo Tiilikainen, susi

Primary Sidebar

Etsi blogista

Viimeisimmät

  • PAREMPI ELÄIMILLEKÖ?
  • Eläinoikeuspuolueen tulevaisuusohjelma on julkaistu
  • ELÄINOIKEUSPUOLUEEN TULEVAISUUSOHJELMA
  • Eläinoikeudet, eläinlääkärit ja etiikka nyt ja tulevaisuudessa
  • Maailmanlaajuinen kutsu ruokavallankumoukseen!

Facebook

5 tuntia sitten

Eläinoikeuspuolueelta pyydetään aika ajoin kannanottoja halal-teurastamisen osalta. Tänäänkin meitä on lähestytty aiheen tiimoilta Ylen uutisoitua eläinsuojelurikoksesta, jossa oli teurastettu lampaita ilman tainnutusta. Vastaavia kannanottoja ei ole vielä kertaakaan pyydetty, kun kyse on perinteisestä suomalaisesta teurastamisesta tai eläinten kaltoinkohtelusta eläintiloilla. Tästä voikin vetää suoran johtopäätöksen: halal-keskustelua käytetään tarkoitushakuiseen vastakkainasetteluun.

Tietyt tahot vaativat kovaan ääneen halal-tavan kieltoa, mutta eivät ole olleet huolissaan esimerkiksi kotikäyttöön teurastettavasta siipikarjasta – saatikka hiilidioksitainnuttamisen tuskallisuudesta tai teurastamoiden eläinsuojelurikoksista. Halal-lihaa vastustavien argumentointi onkin hataralla pohjalla: keskusteluun osallistuvat vaativat halal-lihan kriminalisointia, mutta sallivat turkistarhauksen, koe-eläinten käytön ja tavanomaisen teurastamisen tainnutusongelmineen. Varsinaisen teurastushetken lisäksi huomio on kiinnitettävä siihen, että tuotantoeläin on joutunut kärsimään jo koko elämänsä: yhdelläkään eläimellä ei ole eläintuotannossa mahdollisuutta toteuttaa lajityypillisiä tarpeitaan riittävästi, minkä lisäksi matka teurastamolle, sen vieraat näyt, hajut ja äänet itsessään ovat ahdistavia kokemuksia.

Tässä kuitenkin eläinoikeuspuolueen kannanotto käsillä olevaan aiheeseen: Emme hyväksy halal-teurastamista sen enempää tai vähempää kuin tavanomaista teurastamista. Emme hyväksy tainnuttamatta teurastamista, mutta emme hyväksy myöskään jatkuvaa tainnutusten epäonnistumista tavanomaisen teurastamisen yhteydessä. Luonnollisesti tuomitsemme kaiken rikollisen toiminnan liittyen eläimiin (kuten yksittäiset eläinrääkkäystapaukset), mutta kyseenalaistamme myös laillisen eläintuotannon lieveilmiöineen.

Uusi eläinsuojelulaki tulee joka tapauksessa selkeyttämään ennen tainnuttamista teurastamisen kiellon, joten sen osalta ei eläin tule enempää vääryyttä kokemaan. Tämänkin tapauksen osalta on selvää, että eläinsuojeluun tarvitaan lisää resursseja ja eläimen rooli myytävänä esineenä täytyy kyseenalaistaa.
... Lue lisääSee Less

Näytä facebookissa

2 päivää sitten

Eläinoikeuspuolueen tiliä kannattaa seurata myös Instagramissa. Tällä hetkellä esittelemme instan puolella jo asetettuja kuntavaaliehdokkaitamme!

👇🏾
https://www.instagram.com/elainoikeuspuolue/ 🙋🏽‍♀️🐾
... Lue lisääSee Less

Näytä facebookissa

1 viikko sitten

Kuntavaaleja 2021 kohti ... Lue lisääSee Less

Learn More

Näytä facebookissa

Twitter

Eläinoikeuspuolue@elainoikpuolue·
5h

Eläinoikeuspuolueelta pyydetään aika ajoin kannanottoja halal-teurastamisen osalta. Tänäänkin meitä on lähestytty aiheen tiimoilta Ylen uutisoitua eläinsuojelurikoksesta, jossa oli teurastettu lampaita ilman tainnutusta.

Näytä Twitterissä 1351609842776080395
Eläinoikeuspuolue@elainoikpuolue·
17 Jan

Tule seuraamaan Eläinoikeuspuoluetta myös Instagramiin! Tällä hetkellä esittelemme siellä kuntavaaliehdokkaitamme: https://www.instagram.com/p/CKKGj_ahS2g/?igshid=bg6d3wofyuyx #kuntavaalit2021 #eläinoikeuspuolue

Näytä Twitterissä 1350899803950084096
Eläinoikeuspuolue@elainoikpuolue·
12 Jan

Kuntavaalit ovat taas tänä keväänä; olisiko aika äänestää valtuustoihin uusia tekijöitä? #eläinoikeuspuolue #kuntavaalit2021

Näytä Twitterissä 1348928362430017539

Instagram @elainoikeuspuolue

Tampereen toinen uusi ehdokas on nyt julkistettava Tampereen toinen uusi ehdokas on nyt julkistettava Jaakko Illman. 😸

Tampereellekin mahtuu kyllä lisää ehdokkaita, joten otahan yhteyttä tai vinkkaa sopivalle tutulle – yksin ei tarvitse kampanjoida!

Ehdokkaita päivitetään verkkosivuille sitä mukaa kun ehdokassopimuksia saadaan allekirjoitettua. ✍🏽 Sen jälkeen heidät esitellään täällä instassa. 🐾
Eläinoikeuspuolueen kuntavaaliehdokkaiden sarja j Eläinoikeuspuolueen kuntavaaliehdokkaiden sarja jatkuu! 🐾

Porvoossa vaikuttaa myös puolueen tämänhetkinen puheenjohtaja Tatu. Hänellä on kokemusta kuntavaaleissa ehdolla olemisesta aikaisemmin vihreiden riveistä.

Mukaan voi lähteä, vaikka kokemusta ei olisikaan! Ota yhteyttä, mikäli haluaisit oman kuntasi ihmisten ja muiden eläinten edustajaksi. 🐈
Porvoossa ehdokkaana on Eläinoikeuspuolueen vapaa Porvoossa ehdokkaana on Eläinoikeuspuolueen vapaaehtoiskoordinaattori Marianne. Hän on aikuissosiaalityön ohjaaja, jolla on vuosien kokemus poliittisesta toiminnasta Porvoossa. 🌻
Eläinoikeuspuolueella on näissä kuntavaaleissa Eläinoikeuspuolueella on näissä kuntavaaleissa ehdokas myös Keuruulla! Tom on ollut aikaisemminkin ehdokkaana mutta eri paikkakunnalla. 🌍

Lähde sinäkin ehdokkaaksi tai tukijoukkoihin! Monet ehdokkaistamme ovat edelläkävijöitä, jotka uskaltavat lähteä vaikka paikkakuntansa ainoaksi ehdokkaaksi, mutta kaikki tarvitsevat silti tukea. Jos haluat mukaan ehdokkaan tiimiin tai haluat muilla tavoin auttaa, ota yhteyttä. ✍🏽

Footer

EOP

Yhteystiedot

ELÄINOIKEUSPUOLUE RP
PL 241, 00101 HELSINKI

INFO@EOP.FI
+358 44 2577 288

TILINRO: FI78 5723 0220 3875 54

Sosiaalinen media

/Elainoikeuspuolue »

@elainoikpuolue »

@elainoikeuspuolue »

Copyright ©2021 · Eläinoikeuspuolue - All Rights Reserved
Made in Stoked Creative